onsdag 5 september 2012

Velourbrallor

Syprojekt nummer fem! Blå velourbrallor i mönster Jumping Jack från Ottobre.

Det var kul och ganska lätt att sy i velour! Dessutom är det väldigt gulligt på barnkläder så det kommer jag förmodligen att sy mycket mer i! Jag börjar med att presentera slutresultatet:


Det blev nästan Bamse-brallor! Helt oavsikligt!

Denna gång var det en del nya grejer att lära sig: göra mudd med gummiband i midjan, sy "fuskfickor", sy stickningar i velour, använda mellanläggspapper och inte minst sy knapphål!

Jag började med att sy fickorna, de bitarna är liksom bara borklippta från byxframsidsbitarna och en liten muddbit är lagd emellan. Det dumma är att jag klippte ena dagen, sedan kom katterna på natten och rörde ner allt på golvet och så sydde jag dagen efter. Det resulterade i att jag tog fel fickbit till fel byxsida, och glömde såklart att kolla att det blev rätt. Jag upptäckte det först när den ena sidan var helt klar genom att jag såg att trådriktningen var på fel håll!


Det syns inte som tur är i alla fall, kanske kan det bli skumt om man tvättar brallorna dock...

Nästa stora fel syns inte heller, men kanske märks när plutten har på sig brallorna! Det är ett så pinsamt fel att jag knappt vill skriva om det, men jag gör det i alla fall, denna bloggen är ju till för mig att komma ihåg alla fel så jag inte gör samma fel fler gånger! :D

Jag skulle sy ihop framdelarna med varandra och jag började i midjan och fortsatte till grenen. Sen slutade visst hjärnan att fungera, för sen sydde jag ihop benen också! Jag märkte det när jag vecklade ut framsidan och helt plötsligt hade som en hel liten klänning framför mig!
Jag kan ju avslöja att det inte är helt lätt att sprätta overlocksömmar och det var ju extra störigt att ha gjort detta generalfel eftersom mina sömnsmånar för benens innersömmar helt plötsligt var bortskurna! Suck.
Jag fick ju som ni kan se ihop det hela i slutet i alla fall, men framsidorna på benen är ju mindre än vad de borde vara...

Nästa utmaning var att sy stickningar (prydnadssömmarna på tillexempel hängslena) runt kanterna. Då lärde jag mig att det blir allra snyggast om man följer "luddriktningen" på tyget. Det stod inte i beskrivningen att man skulle det, utan det märkte jag när jag sydde i motsatt riktning. Då blev det liksom lite "tufsigt", men om man sydde med ludden blev det bara fint. TIPS!


På denna framlapp tillexempel: Vänstra sömmen och ovansidan syddes från "fel" håll, sömmen på höger sida av bilden syddes från rätt håll.

Här ser man också nästa stora utmaning- knapphål! Inuti denna framlapp är det faststruket mellanlägg, en förutsättning för att få hyfsat sjyssta knapphål. Även där knappen är fäst i hängslena är det bitar av mellanlägg. Knapphålen sydde jag på maskin med en särskild knapphålspressarfot som kunde räkna ut storlek på knapphål genom att man satte i den knapp man tänkte använda i bakänden.
Jag gjorde felet att jag drog ner knapphålsavkännarstoppet och satte det på fel sida på pressarfoten så att den bara stod still och det blev inget knapphål alls.
Men sen fattade jag och då funkade det bra!
Jag sprättade upp försiktigt försiktigt mellan sömmarna i knapphålet och de funkar helbra!

På det hela är jag nöjd med resultatet, trots att jag gjorde en del fåniga och onödiga fel!


Knut har nu invigt brallorna och de passar redan, trots att han inte ännu är storlek 68, så de måste vara ganska små i storleken. Det var dessutom alldeles för hårt spänt gummiband i mudden, han blev helt ledsen för att det spände för hårt, så jag var tvungen att gå in med en sax i mudden och klippa av gummibandet. Det kändes ganska onödigt att ha gummiband, hängslena håller ju brallorna bra på plats ändå, och mudden sitter ju också åt lite grann, men lagom hårt. Annars funkade brallorna mycket bra!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar