tisdag 25 september 2012

Rodeodräkt!

Nu har jag frångått vad jag sagt att jag skulle och sytt en liten dräkt i storlek 68 i alla fall! Det är tråkigt att vänta på att plutten ska växa i allting så jag gjorde så...

Detta är första gången jag vågar mig på att freestyla lite i sömnaden. Det är i utgångspunkten samma mönster som på den blå dräkten med klöver på, men jag tog bort dragkedjan och gjorde en rad med tryckknappar istället. Då var jag tvungen att göra extra breda sömnsmåner som jag sedan strök fast dubbelhäftande mellanlägg inuti och vek dubbelt. Jag gjorde detta på båda sidor om kanten så då blev det så att jag kunde lägga kanterna omlott. Jag sydde också stickningar på dessa mellanläggskanter för jag tyckte det blev snyggt!

En liten ficka har jag också lyckats pilla dit, och även mönsterpassa den! Det tyckte jag själv nästan var lite imponerande. Jag har däremot inte mönsterpassat i ryggbitarna, önskar att jag tänkt på det, det hade blivit ännu bättre tror jag!

Jag har även moddat så att dräkten istället för bara uppvikta kanter i ärmar och ben har ganska långa muddar. Dels så tycker jag att det är snyggt, dels så kan kanske Knut ha dräkten LIIITE längre... I början får man ha muddarna uppvikta och sen när han börjar få längre ben så får man väl vika ner. På de byxor han har tycker jag att många ben är alldeles för korta och då är muddar ett bra och flexibla!
Jag har använt mig av min favoritmuddmetod som inte ger några sömmar i mudden utan den är dubbelvikt, fastsydd med tät smal sicksack, fållad på overlocksmaskinen och sydd platt med en stickning längs muddens kant. 


Jag är mycket nöjd faktiskt, detta är utan tvekan det bästa jag har sytt hittills! NÄSTAN lika snyggt på insidan som på utsidan, dessutom. En devis som jag lärt mig att hålla mig till när det gäller broderi och jag tycker definitivt att den borde gälla även sömnad!

4 kommentarer:

  1. Hejsan
    Fin dräkt, har du gått på någon sykurs ? Jag tycker du är duktig.
    Ha en fortsatt bra kväll.

    SvaraRadera
  2. Gammelmostrarna och jag är så stolta över dig (inte minst baksidorna)

    SvaraRadera
  3. Tack!
    Jag har inte gått någon sykurs förutom syslöjd i högstadiet... men jag tycker att Ottobres mönster och sömnadsbeskrivningar är jättebra och lätta! Sen har jag ju ganska gedigen erfarenhet av andra hantverk som broderi, stickning, virkning... så steget till att sy känns inte så jättestort. Jag har hittills mest vågat sy i stretchtyger, men börjar bli lite sugen på att våga mig på att sy i vanligt bomullstyg. Kanske en klänning till mig själv...

    SvaraRadera