lördag 29 september 2012

Lampa

På bloggen Calinas hittade jag en jättefin lampa som jag ville göra! Den var gjord av virkade dukar från loppisar som var stärkta över en stor ballong och i satt en stor fin glödlampa från Clas Ohlson. Hennes var vit och blå, jag ville ha en som passade in i vårt sovrum som går i gröna toner så jag gjorde den här:


Det är INTE meningen att lampan ska ha sån skum form. Den "ska" vara rund egentligen... Men stärkningen som hon rekommenderade var vanligt tapetklister av socker, vatten och potatismjöl och tyvärr så orkar inte denna blandning hålla formen verkar det som. Jag har försökt att rädda lampans form en gång och gjorde då en ny stärkning bestående av trälim utblandat med vatten och satte den över samma gamla ballong sm innan. Det hjälpte en del, men nu när det gått kanske ett halvår har den tappat formen igen. Det hade nog varit bra att använda enbart trälim från början och spä ut det så lite som möjligt och helt skita i tapetklister.

Mitt nästa drag för att få lampan att hålla formen i alla fall lite bättre, är att spänna en tråd mellan de kanter av lampan som vikt sig. Det kommer kanske se lite konstigt ut underifrån, men det får så vara.



Calina som hade hittat på förebilden till denna lampa har även gjort lite andra snygga lampor (och massa annat coolt också), bland annat den här som hon har gjort av en helt vanlig, trist rund rislampa från IKEA. Mycket tjusigt.


Jag är ganska sugen på att göra en själv en dag... Eller en sån här lampa gjord av gamla diabilder!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar