lördag 8 september 2012

Personlig mjuk pekbok

Knut har börjat känna och gripa och smaka på alla möjliga grejer numera. Jag fick lust att köpa en liten mjuk pekbok till honom som han kunde ligga och känna och smaka på. Jag kollade på secondhand, men det kändes lite snuskigt... sen på leksaksaffär och det var DYRT! För en liten sydd tygbok med tryckta bilder! Det är ju INTE värt 200 spänn!

Alltså så har jag sytt en egen liten pekbok med mjuka sidor till Knut.







Jag har sytt alltihopa av gamla restsnuttar av olika tyger och band. På varje sida har jag velat ha något som fångar ögat och något att känna på. I en av sidorna har jag sytt in smörgåspapper så att det prasslar spännande när man bläddrar.

Knut har invigt boken med både ögon, händer och mun. Hans favorit är sidan med guldknappar och även verkar han dras till sidan med "segelbåtarna".
Jag gillar att bilderna i boken är så pass öppna. Man kan välja att läsa den och hitta på nya "sagor" varje gång. Det var väldigt spännande att höra C-J sitta och läsa boken för Knut, för han tolkade sidorna helt annorlunda än hur jag själv hade tolkat bilderna, kul!

Jag har valt att sy boken med tanken att den inte behöver vara så jäkla snygg och perfekt, Knut bryr sig ju ändå inte! Det enda jag varit noga med är att sy fast alla lösa delar och knappar ordentligt. Totalt har det tagit en dags arbete att färdigställa den, en helt unik och personlig pekbok!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar