fredag 7 september 2012

Cool Babyhjälm

Har stickat en liten babymössa till Knut att ha när det blåser kallt i vinter. Den är fortfarande alltför stor, men han har ju lite att växa i. Jag har stickat den i restgarner av alpacka som jag hade liggande hemma. Den är en jättelätt och mysig modell tycker jag, man stickar helt enkelt rätstickning i ett stycke, först ökar man på ena sidan och minskar på den andra. När man kommit en bit så byter man- man minskar på den första sidan och ökar i den andra, sedan byter man håll igen och igen och igen och igen tills det hela ser ut som en zig-zag "orm". Här finns ett mönster, det är inte det jag har använt, men det är nog ungefär likt! Sen är den klar och så syr man ihop det hela! Det tar inte särskilt lång tid att sticka heller, kanske två kvällar om man är lite snabb... (är man assnabb så går det säkert på en kväll!)

Här är min bästa modell Knut som visar fram resultatet:


Det visade sig snabbt att huvan är ganska "lös" och släpper nog igenom en del vind. Dessutom är den ganska stor, kanske för stor för att alls passa i vinter. Detta gjorde att jag raskt tog beslutet att tova ihop mössan för att både få den tätare och mindre. Den är ju helt i ull så tovning var ingen match. Jag använde grönsåpa och varmt vatten från kranen och gnuggade ihop mössan för hand. Sedan har jag låtit den torka runt en ballong för att den skulle hålla formen någotsånär.
Såhär:


Nu saknas bara ett litet knytband under hakan. Det stod i mönstret att det också skulle stickas, men jag tror att det kommer att kännas stickigt, så jag kommer nog att ordna ett sytt eller färdigköpt band att knyta med istället. Eller så väver jag ett litet band på min bandvävstol? :)


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar