lördag 25 augusti 2012

Nya symaskiner och syprojekt nummer ett!

Det började nu när jag var gravidledig att bli så att jag behövde sy en hel massa. Tvättpåsar, överkast till sängen och ett babynest. Tyvärr var min egen gamla symaskin inte alls i form så jag var tvungen att låna mig en symaskin av en kompis. Det gav helt klart mersmak att sy så nu har jag införskaffat inte mindre än TVÅ symaskiner, en vanlig och en overlock för att kunna sy kläder till min lille son också! Det är så kul!
Här är mina maskiner:


Jag har inte sytt overlock förut så det är sjukt mycket att lära sig!
Jag gör nog alla fel som finns, tror jag, men det är roligt att verkligen utmanas och när man väl gör rätt så blir resultatet väldigt bra!

Här är mitt allra allra första syprojekt i stretch:

Det ska alltså föreställa ett par trosor till mig själv :)
Jag gjorde ungefär allting fel, men de går faktiskt att använda!

Fel:

Jag började sy i superstretchigt tyg- väldigt svårt! Såklart hade det varit smartare att välja något mindre stretchigt första gången!

Jag följde inget riktigt mönster utan gjorde ett eget utifrån ett par gamla trosor jag klippt sönder.

Jag jämförde mitt egenpåhittade mönster med ett barnmönster på hipsters från ett nummer av Ottobre. Men jag blev sjukt osäker på om jag behövde lägga till sömsmån för jag fattade inte om deras mönster inkluderade sömsmåner eller om man skulle lägga till dem själv. Jag la till sömsmåner i alla fall.

Mudden i överkant sydde jag med tvillingnål (första gången jag använde det) och felet där blev att jag inte sträckte ut mudden tillräckligt utan jag vek mest den över kanten. Jaja, det blev lite stretchigt.

Det svåraste var nog nästan kanterna runt benen. Jag inser att det hade varit snyggare att antingen sy med svart tråd istället för turkos kontrasttråd (alla felstygn och sånt syns så mycket bättre) eller så borde jag ha haft turkosa muddar runt benen också...

Dessutom uppepå alla andra fel så lyckades jag skära fel med overlockmaskinen så att det blev ett stort hack in i trosan på helt fel ställe. Som tur var lyckades det mesta döljas när jag vek in kanterna runt benen...

Summan av kardemumman blev ett par riktigt fula (men fullt användbara!) trosor. Projekt nummer ett var klart!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar