tisdag 28 augusti 2012

En dräkt

Nästa projekt för symaskinerna var en liten dräkt till Knut.
Tyget är köpt för ändamålet, en slag sweatshirttyg med mysmjuk baksida. Sen är det rött muddtyg och röd dragkedja också köpt för detta projekt.

Det var helt klart ganska mycket lättare att sy i ett så pass "ordentligt" tyg, det sträckte sig inte och halkade runt hela tiden. Skönt!
Jag hade inte sytt dragkedja förut, det var lite klurigt och det är inte alls i närheten av ens acceptabelt snyggt när man kollar nära.





Jag var dessutom lite korkad och snabb när jag läste beskrivningen och började sy en snygg röd stickning utanför den röda mudden när jag sedan insåg att dragkedjan skulle sys fast med just denna stickning och att jag satt och sydde UTAN att sätta fast dragkedjan. Så det blev sprättning.
Sen glömde jag att töja muddkanten när jag kantade runt dragkedjan och huvan, vilket gjorde att den blev lite "vågig". Synd!





Runt armmuddarna skulle man sy en "dekorativ plattsöm" men detta var INTE något som blev särskilt dekorativt med min symaskin. Dels fattade jag inte vilken söm de kunde ha menat och jag valde helt enkelt en tät sick-sack. Men då strulade maskinen igen och hoppade över stygn! STÖRIGT!

I benkanterna sket jag i att göra denna inte särskilt dekorativa söm och gjorde stickningar istället.

Lite skumt tyckte jag att mönstret till huvan var, för den är verkligen ENORM. Om jag syr dräkten igen kan det hända att jag minskar ner på huvan lite grann. Här var också symaskinen lite störig och hoppade över vissa stygn i stickningarna! 

Dräkten är i alla fall invigd av Knut under konsert på Malmöfestivalen och jag måste säga att jag kände mig något avis när det blåste kallt på posthusplatsen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar