onsdag 29 augusti 2012

Ett litet lapptäcke

När jag var gravidledig hade jag tid att göra lite lapptäcken. Jag började med detta för att träna inför ett stort som skulle bli till överkast på vår stora 1.60-säng.

Jag har sytt en lappkudde i skolan en gång för länge sedan, och det var det... Så det var ganska mycket man lärde sig denna gången också. Tillexempel:

Det är VIKTIGT att alla lappar är lika stora! Jag rev till bitar sådär lite på känn... och det är INTE så smart att riva bitarna (de drar sig lätt och blir svåra att sicksacka) utan bättre att klippa eller helst SKÄRA till.  (hahaha så basic, men ändå så svårt! Hade jag gjort ett till lapptäcke nu hade jag sett till att införskaffa skärmatta och skärkniv så blev lapparna perfekta och alla skulle bli exakt lika stora!)

Det är viktigt att ha lika stor sömnsmån överallt om bitarna ska passa ihop! :D

Man måste STRYKA ofta, alla lappar måste vara platta och man måste pressa sömmarna ordentligt emellanåt!

Det hade varit smartare (och lättare) att välja ett tyg runtom och som baksida i samma kvalitet som de andra tygerna. Detta gula tyget var helt annorlunda och mycket "halkigare" vilket gjorde att det blev svårt att stryka till och få exakt jämnt.

Jaja. Med alla dessa fel nämnda så blev det ändå ett litet babytäcke att ha i vagnen och jag är ändå nöjd och glad! C-J tycker färgkombon är gräslig men det får han bara ta! :)




1 kommentar: