fredag 31 augusti 2012

Babynest nummer ett

Även detta projekt är från den tiden när Knut fortfarande var i magen, sista månaden innan han kom ut. Jag hade sett bilder på s.k. babynests och tänkte att det hade varit smidigt till en liten plutt! Jag hittade två beskrivningar på nätet om hur man gjorde och valde den ena.
Resultat:
Man kan alltså snöra ihop nestet längst ner för att få det att bli ett litet avlångt O. Däri ska ens lila plutt ligga och ha det lite trångt och mysigt!


Ooooo så mycket som den beskrivningen kunde ha gjorts om/gjorts bättre! Jag trodde knappt det var sant när jag kommit halvvägs och jag blev ombedd att "sicksacka ihop" lager av tyg (så att alla kanter syntes! ) Jag moddade beskrivningen under tiden och försökte verkligen få ihop det så att inte kanterna syntes för mycket utan att fållarna hamnade på insidan! (hur kan man ens välja att lägga ut ett mönster där sömnsmånerna hamnar fullt synliga?)

Vi har trots tusen fel (som jag inte ens ids gå igenom! Mönstret är alltför dåligt och jag överväger starkt att lägga upp en egen steg-för steg- guide till att sy ett babynest) använt detta nest flitigt. I början låg Knut i det och sov mellan oss i vår säng, även i vagnen för att han inte skulle halka omkring. Vi använde det också så att Knut kunde ligga mellan oss i soffan och vila/sova och jag har använt det när vi varit ute och rest på tåg. Mycket smidigt till liten baby!

Nu när Knut väger 6,5 kilo och har vuxit en bra bit så är det dock lite för litet! Han växte ur nestet väldigt fort. Jag har sytt ett till nest till en kompis och då gjorde jag det en ANING längre, men det hade nog varit bra med ett ännu lite längre. Grejen är att man ju vill proppa in en kudde i nestet också, och då går lite längd åt till det.

I det nya nestet som jag gjorde till en kompis och som ni ska få se en dag har jag moddat ännu mer och utgått från det andra mönstret på babynest som jag hittade på nätet. Lite bättre, men lite skumma mått.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar