onsdag 28 november 2012

Plutten växer- ny overall färdig!


Äntligen en liten stund att blogga för att visa fram Knuts senaste overall! Den är likadan som hans gamla gangsterdräkt som används dagligen just nu. Den gamla sydde jag i storlek 68 och den kan nog användas ett litet tag till. Denna har jag sytt i antingen storlek 80 eller 86, jag minns inte haha! (jag får kolla på det utklippta pappersmönstret kanske)
Jag gillade modellen mycket, Jumpsuit från Ottobre  nr 4/2012 men huvan kändes helt gigantisk! Knut har använt overallen när han har åkt till och från studion i cykeln och många gånger rasar huvan ner i ögonen på honom. Så jag har förminskat huvan med ungefär två centimeter på en höft sådär.


Denna gången använde jag en dragkedja som jag har räddat från en gammal tröja som jag har klippt sönder och jag tycker faktiskt att det blev MYCKET bättre vid dragkedjan än sist.
Jag har nog inte gjort så himla mycket annorlunda men jag har kanske lärt mig något av bara farten! :)


 


Muddarna har jag INTE gjort så som jag hade tänkt att jag skulle göra nästa gång när jag sydde pyjamas utan det blev sömmar i muddarna. Men det var på grund av trippelsömmarna som jag gjorde på muddkanten denna gång.
 

Det var för övrigt ganska svårt att få till trippelsömmarna i muddarna eftersom det blev så tjockt. Covermaskinen hoppade över stygn och det blev sprättning och massa skit. Jag gjorde bägge armarna och sydde ihop överhoppade stygn för hand. Det var inte lätt och det blev inte jättesnyggt. Önskar att jag hade sprättat istället. Jag blev ganska arg och frustrerad men såklart ger man ju inte upp när det krånglade och sprättades på benen också. Tillslut bytte jag nålar, ändrade trådspänningen och på något mirakulöst vis så blev sömmen bättre! (i alla fall på första benmudden, sen blev det något hoppstygn även på andra)

Nu får vi väl se när overallen blir lagom för Knut!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar