måndag 12 november 2012

Bandkantaren. Första försöken

Nu har jag suttit och övat mig på bandkantaren. Det är svårt!
För det första så behöver man en extremt jämn remsa på 42mm. Det är INTE lätt att klippa till en sån remsa. Man behöver skära till den med linjal egentligen. Det är bara det att jag inte har någon linjal och skärkniv ännu. Jag har tänkt att köpa på stoffochstil när jag kommer dit nästa gång. (pallar inte beställa och betala 70 spänn i porto eller köpa på min tygaffär här bredvid där prylarna kostar fyra gånger mer!)
Jaja. Jag har försökt vara noggrann och klippa till jämna remsor. Såhär är min utveckling än så länge:


Baksida och framsida på det allra första försöket. Jag tänkte att jag skulle använda den breda tvillingsömmen och tog bort mittennålen. Det blev ju inte så jättelyckat. Dessutom var tyget för tjockt/nålarna för klena eller något för symaskinen hoppade över massa stygn. Jag provade med muddremsa och tyget är ett flossigt sweatshirttyg. Det blev nog lite väl tjockt tror jag. Eller så måste man ställa in på något annat sätt.

Det kluriga är att ställa in  bandkantaren så att den viker bandet precis som man vill så att nålarna träffar tyget där man vill. Det har jag trixat mycket med.

Nästa försök med lite tunnare tyg (interlock istället för muddväv till själva bandet) och en smalare tvillingsöm (där jag tog de vänstra två nålarna):

Det blev ju bättre! :) Men inte helt lätt som sagt att få nålarna och bandet att fungera ihop helt. Jag fick jättemycket hjälp på DEN HÄR sidan. Jag har gjort som hon har visat och petat till bandet med en pincett så att det inte halkar åt sidan och nålarna hamnar utanför. MEN det är ändå lätt att sömmen "kränger" och att bandet inte viker sig helt som man vill. (det kan ju bero på att jag inte klippt bandet exakt!)

Ett till problem har varit att bandet lätt vikt sig och krånglat i öglorna i änden och då har symaskinen liksom stått och trampat och jag fattade inte varför. Stygnen blir dessutom jättekorta så jag har provat att inte trä i ALLA öglor utan bara några för att få till mindre motstånd. Det har funkat bra tycker jag.

Provade några mer gånger, detta är ett av resultaten:


Bandet bättre, trådarna träffar bättre på baksidan, vissa hoppstygn men inte lika många. Krängande sömmar men det tänkte jag mest var mitt fel för att jag inte varit tillräckligt noga med pincetten.

NOG TRÄNAT! Nu gick jag på det första projektet! Det är hemligt för det ska bli en julklapp till någon men såhär blev själva bandet:



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar